Blog
A na końcu było słowo… Na co zwracać uwagę podczas pierwszych spotkań diagnostyczno-terapeutycznych?
A na końcu było słowo. Na co zwracać uwagę podczas pierwszych spotkań diagnostyczno-terapeutycznych. Opiekunowie dzieci z orm przychodzą do logopedy z konkretną potrzebą. Przychodzą po słowa, zdania. Chcą, aby ich dziecko zaczęło poprawnie mówić. Tymczasem logopeda...
Budowanie dobrej relacji. Pierwsze spotkania dziecka z logopedą.
Diagnoza logopedyczna małego, niemówiącego dziecka powinna prowadzić do odpowiedzi: co jest przyczyną deficytów językowych i dawać pełny opis pacjenta, jego mocnych i słabych stron. Diagnozę należy rozłożyć w czasie, bo tylko to pozwala na...
Dobrze, że jesteś
Jednym z priorytetowych zadań specjalistów pracujących z dziećmi powinno być, w mojej ocenie, wzmacnianie w uczniach poczucia własnej wartości, budowanie przekonania, że są ważni i wyjątkowi bez względu na swoje sukcesy czy porażki. Moi logopedyczni pacjenci, dzieci z...
Opinia logopedyczna
Pamiętam, jak pisałam swoją pierwszą opinię logopedyczną. Siedziałam nad nią bardzo długo. Opisanie wszystkiego, co wiedziałam o dziecku, zajęło mi pół strony. Wielkość trzcionki 14, odstęp półtorej linii 😉 Dlaczego tak mało? Nikt nie nauczył mnie patrzenia na różne...
Znaczenie ciszy w terapii logopedycznej
W rozwoju dziecka dużo emocji wywołują pierwsze i przez pewien czas wszystkie nowe słowa. Najczęściej towarzyszy im radość i duma opiekunów. Zgodnie z powszechnie znanymi zaleceniami rodzice otaczają dziecko kąpielą słowną, czasem, licząc na szybszy efekt, wręcz...
W co się bawić? Zabawy stymulujące rozwój mowy.
Rodzicu, pamiętaj, że nadrzędnym celem każdej zabawy jest przyjemność, radość i odprężenie. Stymulowanie mowy czy funkcji poznawczych ma się odbywać przy okazji. Zachęcamy -prowokujemy dzieci do mówienia, wykorzystując ich naturalną potrzebę ...
Samogłoski
Zabawy z samogłoskami wprowadzam już na początku logopedycznej pracy, równolegle z wykrzyknieniami (ojej! o, nie! ech! acha! ) i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi imitującymi dźwięki otoczenia. Obstawiona tymi dźwiękami mogę odgrywać każdą scenkę, która...
Dziecko z ORM
Stwiedzenie orm to początek drogi terapeutycznej i diagnostycznej. W konsekwencji dalszej i dłuższej obserwacji dziecka, po wykluczeniu niedosłuchu i niepełnosprawności intelektualnej różnicujemy prosty opóźniony rozwój mowy, niedokształcenie mowy o typie...
Jak pracować?
Po piewsze: ustalić hierarchię oddziaływań W swoim pomyśle na pracę z dziećmi z orm/niedokształceniem mowy o typie afazji/dziecięcej apraksji mowy opieram się na myśleniu, że mowa nie może być rozpatrywana tylko jako proces komunikacyjny – interpretowany jako...