Blog

Dobrze, że jesteś

Jednym z priorytetowych zadań specjalistów pracujących z dziećmi powinno być, w mojej ocenie, wzmacnianie w uczniach poczucia własnej wartości, budowanie przekonania, że są ważni i wyjątkowi bez względu na swoje sukcesy czy porażki. Moi logopedyczni pacjenci, dzieci z...

czytaj dalej

Opinia logopedyczna

Pamiętam, jak pisałam swoją pierwszą opinię logopedyczną. Siedziałam nad nią bardzo długo. Opisanie wszystkiego, co wiedziałam o dziecku, zajęło mi pół strony. Wielkość trzcionki 14, odstęp półtorej linii 😉 Dlaczego tak mało? Nikt nie nauczył mnie patrzenia na różne...

czytaj dalej

Znaczenie ciszy w terapii logopedycznej

W rozwoju dziecka dużo emocji wywołują pierwsze i przez pewien czas wszystkie nowe słowa. Najczęściej towarzyszy im radość i duma opiekunów. Zgodnie z powszechnie znanymi zaleceniami rodzice otaczają dziecko kąpielą słowną, czasem, licząc na szybszy efekt, wręcz...

czytaj dalej

W co się bawić? Zabawy stymulujące rozwój mowy.

Rodzicu, pamiętaj, że nadrzędnym celem każdej zabawy jest przyjemność, radość i odprężenie. Stymulowanie mowy czy funkcji poznawczych ma się odbywać przy okazji. Zachęcamy -prowokujemy dzieci do mówienia, wykorzystując ich naturalną potrzebę ...

czytaj dalej

Samogłoski

Zabawy z samogłoskami wprowadzam już na początku logopedycznej pracy, równolegle z wykrzyknieniami  (ojej! o, nie! ech! acha! ) i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi imitującymi dźwięki otoczenia.  Obstawiona tymi dźwiękami mogę odgrywać każdą scenkę, która...

czytaj dalej

Dziecko z ORM

Stwiedzenie orm to  początek drogi terapeutycznej i diagnostycznej.  W konsekwencji dalszej i dłuższej obserwacji dziecka, po wykluczeniu niedosłuchu i niepełnosprawności intelektualnej różnicujemy prosty opóźniony rozwój mowy, niedokształcenie mowy o typie...

czytaj dalej

Jak pracować?

Po piewsze:  ustalić hierarchię oddziaływań W swoim pomyśle na pracę z dziećmi z orm/niedokształceniem mowy o typie afazji/dziecięcej apraksji mowy opieram się na myśleniu, że mowa nie może być rozpatrywana tylko jako proces komunikacyjny – interpretowany jako...

czytaj dalej