Werbogesty

Zasady stosowania werbogestów

Pamiętaj! Werbogesty nie są alternatywną metodą komunikacji, pełnią jedynie rolę wspierającą. Towarzyszą mówieniu, pomagają zakotwiczyć i ułożyć dźwięki mowy w linearnym porządku. Dzięki „rusztowaniu” jakim jest ruch, wzmacniają również w pamięci ruchowo-słuchowe wzorce słów. Aby korzystanie z werbogestów było skuteczne, po stronie dziecka i w działaniach logopedy muszą być spełnione pewne warunki.

Dziecko:

Z

ma gotowość komunikacyjną;

Z

potrafi naśladować;

Z

patrzy na twarz mówiącego, potrafi skupić uwagę na tyle, by dostrzec zmienne, dziejące się podczas stosowania werbogestów;

Z

jest ciekawe tej formy pracy, spontanicznie podejmuje działania.

Terapeuta:

Z

mówi i pokazuje jednocześnie – gest ma dostarczyć dodatkowych informacji o dźwięku;

Z

dostosowuje tempo pokazywania do tempa mówienia;

Z

w pierwszym etapie wprowadzania nowych słów stosuje przesadną mimikę i wolniejsze tempo mówienia;

Z

nie objaśnia ruchów – naśladowanie dzieje się tu spontanicznie lub na delikatną zachętę. Ważniejsze od jakości gestu jest to, co dzieje się na poziomie artykulacyjnym;

Z

pamięta, by wprowadzać gesty tak, jak słowa – nie za dużo na raz (3-5 na jedne zajęcia), wielokrotnie je utrwala.

Jak wprowadzać?

Werbogesty wprowadzaj na różne sposoby – w zależności od poziomu i możliwości językowych dziecka. Stosuj naturalne podpowiedzi w trakcie zajęć.
Mów wolniej, wydłużaj samogłoski, używaj przesadnej, wyraźnej mimiki.
Nie skanduj!
Akcentuj głównie te części (głoski, sylaby, fragmenty słów), które dziecku umykają .
Czasem należy kilkakrotnie powtórzyć pojedyncze cząstki, zanim połączymy je w dłuższe struktury.

{

Dziękuję bardzo, jak zawsze rewelacja!

5
Natalia
{

Dziękuje bardzo 🙂 szkoda, że ta późno wzięłam udział 😛

5
Paulina
{

W trakcie szkolenia zaglądał do mnie mój 15 miesięczniak i powtarzał nowe słowa 🙂

5
Monika
{

Super intuicyjne gesty, uwielbiam Panią, Pani Agato

5
Sylwia
{

Bardzo polecam! Wykorzystuję w pracy z dziećmi z ORM i afazją, a czasem nawet wspieram się w pracy z dorosłymi

5
Ewa
{

Jestem pod ogromnym wrażeniem Pani wiedzy i umiejętności

5
Kasia
{

Warto było . Metoda i pomoc rewelacyjna. Gratuluję i życzę nieustannej kreatywności

5
Małgorzata